Våga skryta lite grann!

”Marknadsföring handlar om att göra konsumenter medvetna om sina behov. Alltså att skapa ett behov”, säger Pierre Boutros från Bubble-Gum när han träffar oss på Konditori Mazarin. Pierre har jobbat med gigantföretag som McDonald´s och Coca-Cola, men visar också upp en flyer om Öråkers julmarknad som ett exempel på hur han arbetar med marknadsföring. Självklart handlar det om att vara tydlig med sitt budskap och skapa igenkänning med hjälp av t.ex. logotyp och profilfärger.

Pierre är mannen bakom ”Livet har sina goda stunder” som vi väl alla känner igen från radioreklamen för McDonalds. Hans uppdrag då var att försvenska och förminska varumärket McDonald´s som vi svenskar uppfattade som ett stort amerikanskt bolag. Efter en kortare period med tv-reklam hördes reklamkampanjen i radio under sju års tid och McDonald´s växte från 60 restauranger 1994 till 220 år 2000. Pierre berättar att det är förhållandevis billigt att köpa reklamtid i radio. Men för oss mindre företagare i Damernas Företagsbyrå har han andra rekommendationer:

  • Marknadsföring på sociala medier.
  • Bygga relationer med våra kunder.
  • Hålla våra kunder uppdaterade om nyheter.
  • Våga skryta om hur duktiga vi är.
  • Hitta din USP, dvs. din unic selling point som utmärker dig från dina konkurrenter.

Text och foto: Lena Malmsten-Bäverstam, Ordblick

 

Comments are closed.